Er du uenig?
Et foster er ikke et rigtigt menneske
Min krop er mit valg
Abort er det mest barmhjertige
Andre grunde
Et foster er ikke et rigtigt menneske
"Jeg stoler på lægerne. Et foster bliver først menneskeligt omkring uge 12. Før det har en hjerne, er det ikke et rigtigt menneske endnu."
Læger ved noget om biologi. De kan sige noget om, hvad det er, der dør i en abort, nemlig en levende og selvstændig organisme; et menneskeligt embryo eller et menneskeligt foster. Lægevidenskaben kan ikke fortælle, om dette embryo eller foster er værdifuldt eller ej. Det er et filosofisk spørgsmål, der har med de værdier at gøre, som vi ønsker at bygge vores samfund på.
Selvfølgelig er der forskel på tidlige fostre og fuldt udviklede voksne, det kan vi ikke komme udenom. F.eks. har det meget tidlige foster ikke nogen hjerne. Men er det et argument for, at tidlige fostre ikke fortjener basale menneskerettigheder?
Det er ikke, fordi hjernen ikke er vigtig, tværtimod. Vi forbinder hjernen med selvbevidsthed, intelligens og logisk sans. Det er alt sammen vigtige menneskelige egenskaber, der adskiller os fra dyrene.
Men hvad med et spædbarn? Spædbarnet har godt nok en hjerne, men det har slet ikke nået sit fulde potentiale. Mange dyr overgår et spædbarn i intelligensniveau og selvbevidsthed, så hvorfor er spædbarnet mere værdifuldt end f.eks. en hund eller en gorilla?
De fleste vil være enige i, at et spædbarn er værdifuldt, fordi det har et potentiale, som hunden og gorillaen ikke har. Et spædbarn har potentialet til at udvikle sig til et voksent, tænkende og rationelt menneske. Selv hvis barnet aldrig realiserer sit fulde potentiale, så vil barnet altid beholde sin værdi, fordi det er dette potentiale, der får os til at regne barnet for et medlem af den menneskelige art.
Men dette er dybest set også tilfældet med det tidlige foster, der ikke har udviklet sin første specialiserede hjernecelle endnu. Selvom fosteret, ligesom spædbarnet, endnu ikke har udfoldet sit store potentiale, så er det et fuldt medlem af den menneskelige art og bør behandles derefter.
Det eneste, alle mennesker har tilfælles i lige høj grad, er den menneskelige identitet og natur. Derfor har vi alle samme værdi og ret til at leve, ligegyldigt om vi er kloge eller dumme, store eller små, stærke eller svage, selvstændige eller afhængige af andre.
"Skal vi så også beskytte bakterier?"
Der er nogle, der argumenterer for, at det er absurd at ville beskytte det tidlige foster, for en bakterie kan føle nøjagtig lige så meget (eller rettere lidt), som et menneske gør ved befrugtningen, og så må konsekvensen være, at man også må beskytte bakterier.
Men nej, vi skal ikke til at beskytte bakterier! Bakterier er ikke mennesker, og rent logisk kan evnen til at føle smerte heller ikke bruges til at forklare, hvorfor nogen har ret til at leve.
Biologien er helt tydelig. Den ufødte er et medlem af den menneskelige art Homo Sapiens. Den er levende, vokser og omsætter energi. Den har menneskeligt dna fra sine to menneske-forældre, og så er den en selvstændig organisme og ikke bare en del af en organisme, som f.eks en æg- eller sædcelle er. De medicinske lærebøger er enige om, at et menneskes liv biologisk set starter ved befrugtningen.
Men hvad er det så, der gør et biologisk menneskes liv værdifuldt? Det, at du ikke er i stand til at føle smerte, eller at du ikke har en bevidsthed, kan aldrig gøre det ok at udøve vold imod dig. Voldtægt af en, der er bevidstløs, er ikke ok. Heller ikke selvom den, der er blevet voldtaget, måske aldrig vil opdage det.
Men evnerne til at tænke eller føle smerte er også problematiske som markører for ligeværd, da det er evner, vi deler med mange dyr – f.eks en hund. Hunde har rettigheder. Dyremishandling er forbudt og forkasteligt, men en hund er ikke et menneske.
En person fortjener ikke at blive beskyttet imod drab, fordi han eller hun har evnen til at føle smerte og tænke lige i det øjeblik, det sker. En person fortjener at blive beskyttet, fordi han eller hun er et menneske!
"Et foster er ikke et levende menneske. Der er ikke noget, der bliver slået ihjel ved en abort."
Altså, hvis noget vokser, så må det være levende. Man plejer at sige, at når noget vokser ved celledeling, når det selv kan omsætte føde til energi, og når det kan reagere på stimuli udefra – ja, så er det en levende og selvstændig organisme. Alt dette kan fosteret fint leve op til helt fra begyndelsen.
Det er også et helt almindeligt anerkendt standpunkt, at når noget har to forældre, der er mennesker, så er dette ‘noget’ selv et menneske. Dette bekræftes jo også af, at et foster helt fra starten har sit eget unikke dna.
At et foster er et levende menneske i biologisk forstand, siger ikke noget om, hvor værdifuldt et foster er. Men biologien slår fast, at et foster er et levende menneske, og at en abort slår det ihjel.
"Er spild af æg og sæd så også mord?"
Nej. Sæd- og ægceller er ikke levende og selvstændige organismer. De er ‘bare’ avancerede celler, der udgør en lille bitte del af en større organisme – kvinden eller manden. Faktisk er det delte kønscelle, der befinder sig helt i slutfasen af deres livscyklus. En ægcelle har kun godt et døgn tilbage af sin livscyklus. Sædcellen er lidt mere udholdende og kan leve i 4 – 5 dage, før dens livscyklus ender.
Men hvis befrugtning sker, starter noget nyt. Når sædcellen opløses i ægcellen, afleverer den sit genmateriale. Dette blandes med ægcellens genmateriale, og et helt nyt og unikt genom bliver samlet. En ny, livskraftig og selvstændig organisme er blevet til. En organisme er kendetegnet ved at have sit helt eget dna og vokse og udvikle sig efter sin genetiske kode. En selvstændig organisme kan desuden tage næring til sig og reagere på forskellige stimuli. Alt dette kan en ægcelle eller en sædcelle ikke. Men et befrugtet æg kan. Det sørger f.eks. selv for at sende besked til kvindens krop om, at menstruationen skal udeblive, så det får fred og ro til at gro fast i livmoderslimhinden, etablere en moderkage og vokse.
At livet starter ved befrugtningen er ikke en filosofisk ide, vi i Retten til Liv har fundet på, men et biologisk faktum.
"Et foster, der ikke er levedygtigt, er ikke et menneske endnu."
Måske mener du evnen til at leve uden for livmoderen? Men hvordan kan ens status som menneske knyttes til noget så variabelt som evnen til at overleve en for tidlig fødsel?
I Danmark har et foster en chance for at overleve, hvis det bliver født i 23.- 24. graviditetsuge. I udviklingslande har man ikke adgang til samme specialiserede hjælp, så her kan for tidligt fødte først overleve en del senere i graviditeten. Modsat kan man måske om 10 – 15 år redde børn langt tidligere i graviditeten, hvis man har held til at udvikle en kunstig livmoder.
Basale menneskerettigheder kan ikke gøres afhængige af adgang til aktuel teknologi! Det kan derfor ikke være levedygtighed uden for livmoderen, der definerer, om man er et ligeværdigt menneske eller ej.
Ethvert foster, der får lov til at blive, hvor det er, er spillevende og meget levedygtigt. Ingen af os andre er særligt levedygtige, hvis vi falder i Aalborg havn en kold novemberdag, eller hvis vi efterlades i en ørken uden mad og drikke.
Fostre har behov for næring og beskyttende omgivelser for at være levedygtige – og sådan er det også for alle os andre.
"Det er lige meget, om et foster biologisk set er et menneske eller ej. Et foster har ikke erfaringer og hukommelse og kan ikke føle nogen tilknytning til andre, så det er absurd at kalde et foster for en person."
Du har ret et stykke ad vejen. Det er ikke biologien, der er det vigtige her. Det faktum, at et foster rent biologisk er et menneske, siger ikke i sig selv noget om, hvilken værdi det har.
Det, der er brug for at finde ud af, er, hvad der gør et menneske til noget særligt – til en person, som samfundet har pligt til at beskytte imod vold.
Vi er vel enige om, at alle voksne og alle nyfødte mennesker – på tværs af køn, race og alle mulige andre karakteristika – kan betragtes som personer med rettigheder, og at f.eks. hunde ikke kan.
Så hvad er det, der gør os fødte mennesker til personer? Er det erfaringer, hukommelse og tilknytning, der karakteriserer en person? Det er da i hvert fald ting, man sætter pris på hos sig selv, og i den forstand giver det god mening, at vælge disse træk.
Men det er ikke alle dem, som vi betragter som personer, der har disse egenskaber. Nyfødte mennesker f.eks. har ikke hukommelse og tilknytning ud over et instinkt til at spise. Og dette at reflektere over sin egen eksistens begynder først ved 18 måneders alderen.
Så medmindre man argumenterer for, at det er ok at tage livet af en halvanden år gammel baby, så kan det ikke være evnen til at have erfaringer, hukommelse og føle tilknytning, der giver os lige rettigheder.
Min krop er mit valg
"Et foster er en parasit, der snylter på kvindekroppen. Det kan ingen tvinges til at stille op til."
Man kan godt gå ind for fri abort. Men at sygeliggøre graviditeten er ikke en overbevisende strategi!
Kvindekroppen kæmper ikke imod graviditet, den prøver tværtimod alt, hvad den kan, at blive gravid.
Hver eneste måned i mindst tredive år frigiver den en moden ægcelle, der er indrettet med nogle særligt sædcelle-bindende receptorer. Den forsøger helt specifikt at fange en sædcelle, så der kan dannes et embryo.
I det øjeblik sædcellen trænger ind i ægget, udskiller ægcellen et stof, der sørger for, at andre sædceller bliver afvist. Hvis flere sædceller trænger ind i ægget samtidig, vil det nemlig betyde, at embryoet vil gå til grunde. Kvindekroppen er designet til at forhindre embryoet i at dø!
Kvindekroppen forbereder sig hver måned i over tredive år på at skabe, tage imod og beskytte et embryo. Slimproppen i livmoderhalsen bliver tyndere i dagene omkring ægløsningen, så sædceller lettere kan trænge igennem og nå frem til at befrugte ægcellen, og slimhinden i livmodervæggen bliver tykkere i slutningen af hver cyklus, så den kan tage imod et embryo.
Kvindekroppen kæmper ikke imod graviditet, den forbereder sig bogstavelig talt hver eneste måned på at blive gravid. Og hvis en graviditet opstår, så gør den alt, hvad den kan, for at embryoet skal overleve.
Man kan stadig godt gå ind for abort, men man må i det mindste være klar til at indrømme, at det er en menneskelig organisme, man slår ihjel i en abort.
Fosteret er ikke en parasit, og kvindekroppen bekæmper ikke fosteret. Tværtimod.
At sygeliggøre graviditet er det kvindefjendske standpunkt.
"I vil bare kontrollere kvinder!"
Abort er en rettighedskonflikt. Det er grundlæggende en konflikt mellem et fosters ret til at leve og en kvindes ret til at bestemme over sin egen krop.
Alle kvinder har ret til at bestemme over deres egen krop! Retten til at bestemme over sin krop er en enormt vigtig rettighed for alle mennesker. Men den giver ikke ret til at tage et andet menneskes liv.
Det er en problematik, som er meget konkret for f.eks. sammenvoksede tvillinger.
Modstand mod abort handler ikke om at ville tvinge kvinder til noget som helst. Det handler om, at det at slå nogen ihjel ikke skal være en legitim og lovlig valgmulighed.
Alle mennesker har 100% ret til selv at bestemme, hvad de vil med deres eget liv, men det inkluderer ikke retten til at vælge, at et andet menneske skal dø.
Især ikke et menneske, man selv har bragt i denne situation.
"Jeg fjerner jo bare fosteret fra min krop, det er biologien, der slår det ihjel."
At fjerne en person fra et sted, hvor han kan trække vejret, og anbringe ham et sted, hvor han ikke kan – det er at slå ihjel.
Hvis du smider nogen ud af din båd på åbent hav, kan du godt sige, at du bare flyttede ham ud af din båd, og at det, der slog ham ihjel, var ren biologi. Men det er jo ikke, hvad der faktisk sker. Du slår ham ihjel.
Det er altid biologi, når nogen bliver slået ihjel. Hvis et bandemedlem skyder en rival, så han forbløder, så er det blodtab, han dør af. Men hvis du har gjort noget, der medfører, at ‘biologien’ tager livet af en anden, så er det stadig dig, der slår ihjel.
At ‘fjerne’ fosteret fra livmoderen før det kan overleve udenfor, slår ihjel. Det er stadig et drab.
En anden ting er, at en abort ikke bare ‘fjerner’ fosteret fra kvindens krop. Lægen, der udfører aborten, sørger for, at fosteret dør, mens det stadig er i livmoderen.
En medicinsk abort kvæler fosteret, en kirurgisk abort suger foster og moderkage i småstykker. Alt sammen mens fosteret er inde i kvindens krop.
Ved begge metoder sker der et aktivt og direkte drab på fosteret inde i kvindens krop.
"Bare fordi man har givet sit samtykke til sex, har man ikke automatisk givet sit samtykke til at få et barn."
Sex skal altid være frivilligt, og det er også helt legitimt at have sex uden at ønske at blive forældre. Men når man har givet sit samtykke til en handling, har man også givet sit samtykke til de mulige konsekvenser af denne handling. Man kan godt spille bold i sin have uden at have til hensigt at knalde en rude i naboens drivhus. Men hvis det sker ‘ved et uheld’, kan man ikke slippe for at skulle betale en ny rude ved at sige, at det ikke var derfor, man spillede bold.
Hvis et lille menneske bliver til efter sex, så har man kun to handlemuligheder: Enten hjælper man det lille sårbare menneske ved at lade det blive, hvor det er i ens krop, eller også slår man det ihjel. Der er ikke nogen mulighed for at “tilbagekalde sit samtykke, fordi hensigten med sex ikke var at få et barn” og “lade være med at hjælpe”.
Det vil svare til, at man tager en nyfødt baby med i en pool. Den nyfødte har brug for ens krop til at flyde. I denne situation kan man ikke pludselig “tilbagekalde sit samtykke”, skubbe babyen væk og lade den drukne. Det vil man ikke kalde ‘ikke at hjælpe’. Det vil man kalde ‘at slå ihjel’.
"Skal man så også tvinges til at donere sin nyre?"
Selvfølgelig har en kvinde ret over sin egen krop. Det er en vigtig rettighed. Ingen kan tvinges til at donere et organ til en anden.
Men om man vil være donor eller ej er også noget helt andet end det, man står overfor i en graviditet.
Hvis nogen dør af nyresvigt, fordi man ikke fandt en frivillig donor i tide, så dør de af en sygdom, som nogen måske har “nægtet” at redde dem fra.
Men en sådan mulighed for ”ikke at hjælpe” har man ikke i en graviditet. I en graviditet kan man enten hjælpe det sårbare og afhængige barn eller direkte slå det ihjel.
Hvis du i et tænkt eksempel kun havde to muligheder, enten at donere blod til en person eller at slå vedkommende ihjel, så vil de fleste af os vel mene, at du var forpligtet til at hjælpe. Ikke fordi man altid er forpligtet til at hjælpe, men fordi man ikke må slå et andet menneske ihjel.
"Skal man tvinges til at blive mor? Har man ikke retten over sin egen krop? Har man ikke ret til at sige nej til at være forældre?"
Jo! Du har ret over din egen krop. Du er ikke forpligtet til at hjælpe andre ved f.eks. at give dem din nyre eller donere dit blod. Men din ret til din egen krop inkluderer ikke en ret til at slå nogen ihjel.
Og jo, man skal også have ret til at fraskrive sig moderskabet. Hvis en mor ikke magter eller ønsker at tage sig af sit barn af en eller anden grund, så skal der være trygge og gode muligheder for, at hun kan bortadoptere sit barn, hvis det er det, hun vil. Man ville ønske, at der ikke var nogen, der følte sig nødsaget til det, men muligheden skal være der!
Det, vi argumenterer for, at hun IKKE kan, er at slå barnet ihjel.
Hvis man nu forestiller sig et scenarie, hvor en kvinde med et toårigt barn ikke længere ønsker at være mor og tage ansvar for barnet. Hun ringer til statsforvaltningen, og de siger: Vi ville gerne tage os af dit barn og finde en god adoptionsfamile. Men desværre: 3. verdenskrig er netop brudt ud. Du må lige holde ud i 9 måneder, så skal vi nok tage os af dit barn.
Det virker indlysende, at denne kvinde stadig ikke har ret til at slå barnet ihjel, selvom hun er nødt til at vente 9 måneder på at slippe ud af forældreskabet.
Vi argumenterer ikke for, at man skal være tvunget til at være mor. Vi argumenterer for, at det ene menneske ikke kan slå det andet menneske ihjel.
Hvis vi havde haft en avanceret teknologi til rådighed, så fosteret kunne flyttes over i en kunstig livmoder, så den gravide kvinde ikke længere behøvede at være gravid, så havde det jo været fantastisk. Men denne teknologi har vi ikke (endnu).
Helt grundlæggende kan man ikke slå et andet menneske ihjel. Derfor mener vi, at man som minimum er nødt til at give barnet næring og beskyttelse, indtil andre kan sørge for det.
"Hvad hvis en kvinde er alvorligt syg og hendes liv er i fare? Er det så bare 'too bad'?"
Hvis en gravid kvindes liv er i fare, og vi ikke kan redde både hende og fosteret, da skal det være tilladt at gribe ind og redde kvindens liv, også selvom dette koster fosteret livet.
En graviditet er en helt unik situation. Den binder to ligeværdige mennesker sammen, men i en form for hierarki. Fosteret er helt afhængigt af kvindens krop for at kunne leve, men kvinden kan godt leve uden fosteret. Det har betydning for, hvordan vi handler i de tragiske situationer, hvor vi ikke har mulighed for at redde dem begge.
I Retten til Liv betragter vi kvinden og fosteret som ligeværdige. Deres liv er lige værdifulde og begges liv skal beskyttes. Ingen må slå dem ihjel.
Alligevel må vi fastholde, at kvindens ansvar for at passe på fosteret i maven begrænses, når graviditeten truer hendes eget liv. Dette kunne man kalde kvindens ret til selvforsvar.
Hvor meget en kvindes liv skal være i fare, for at der er tale om selvforsvar er mere en lægefaglig vurdering end en etisk.
Derfor, hvis kvindens liv er i fare, og vi ikke kan redde både kvinden og fosteret, da skal det være tilladt at gribe ind og redde kvindens liv, også selvom dette koster fosteret livet.
Abort er det mest barmhjertige
"Aborterne vil foregå alligevel, selvom man forbyder dem. Så hvad er det for liv, I vil redde?"
At forbyde abort vil ikke fjerne ALLE aborter. Sådan er det nok med de fleste forbud, også forbud imod drab.
Mord forekommer stadig alt for ofte, selvom det er forbudt overalt i verden. Alligevel kunne vi ikke finde på at argumentere for, at mord skal gøres lovligt, fordi forbud ikke kan forhindre alle mord.
At det er en virkelig god ide at fokusere på de sociale problemer, der får folk til at begå drab, ændrer ikke ved, at mord skal være ulovligt!
Vi vil gerne være med til at løse alle de problemer, der medvirker til at kvinder oplever en graviditet som uønsket. Men abort skal samtidigt være ulovligt, fordi det er et drab på et ligeværdigt menneske!
"Giver det overhovedet mening at kæmpe for et samfund, der forbyder abort ved lov? Er det ikke lidt hårdt og ukærligt at straffe disse kvinder, som allerede står i en vanskelig situation? Og virker et forbud overhovedet? Hvorfor ikke bare droppe hele ideen om et forbud og i stedet arbejde for at reducere aborttallet ved at give støtte og hjælp til kvinder, så de slet ikke føler sig nødsaget til at få abort?"
Disse spørgsmål, der ofte stilles af folk, der identificerer sig som abortmodstandere, udspringer tydeligvis af omsorg for kvinder.
Men man kan vende spørgsmålet om: Giver det mening at erkende, at abort er drab, uden at forbyde det?
Er det virkelig kærligt over for kvinder at tillade dem at få deres egne børn slået ihjel? Og er det et kærligt og retfærdigt samfund, der sanktionerer drab på dets svageste borgere?
Spørger vi, om “det virker”, før vi forbyder voldtægt, mord og børnemishandling, eller forbyder vi det simpelthen, fordi det er forkert?
Selv hvis vi gennem rådgivning og støtte kunne sænke aborttallet til én enkelt abort om året, hvilket svigt ville det så ikke være af dette ene barn, der med vores kollektive velsignelse blev dræbt?
"Ethvert barn skal være et ønsket barn. Der er virkelig uønskede børn nok i verden."
Vi kan alle være enige om, at alle børn fortjener at være elskede og ønskede. Men kræver det, at man er planlagt som et ønskebarn? Er det ikke vigtigere, at vi er optaget af at skabe bedre forhold for børn, der bliver født? Det kan da aldrig være rigtigt at sige, at disse børn var bedre stillet, hvis de var døde!
Der er et grundlæggende problem, når man argumenterer for abort ved at sige, at “ethvert barn skal være et ønsket barn”. Man går nemlig ud fra, at den ufødte ikke er en person. At den ufødte ikke rigtig tæller med, som et barn.
De fleste, der bruger dette argument, gør det ud fra en ægte sympati. De ville finde det afskyeligt, hvis nogen foreslog, at man slog et vuggestuebarn ihjel, bare fordi det var uønsket eller uelsket af sine forældre. I virkeligheden antager dette argument, at den ufødte ikke er en person med lige rettigheder.
Men rent logisk er det ikke rigtigt. Hvis vi vil sikre, at alle mennesker har samme lige beskyttelse imod vold, kræver det, at vi også inkluderer ufødte.
At man er uønsket, retfærdiggør ikke vold mod et andet menneske. Og den ufødte er et ligeværdigt menneske.
"Hvis man forbyder abort, vil kvinder bare få aborterne illegalt og farligt i stedet ."
Hmm, er det nu også rigtigt? En god måde at afprøve denne påstand på ville jo være at sammenligne en befolkning før og efter et abortforbud. Illegale aborter kan man godt nok ikke registrere, men man kan måle antallet af fødsler. Hvis et abortforbud medfører et uændret antal fødsler, så kunne man argumentere for, at aborterne fortsat bliver foretaget, nu bare illegalt, men hvis fødselstallet stiger, må konklusionen være, at gravide kvinder faktisk vælger at føde deres børn. Meget tyder på, at de amerikanske stater, der i disse år indfører abortforbud, har et stigende antal fødsler, og undersøgelser bekræfter*, at en restriktiv abortpolitik er associeret med dette slet ikke at få abort.
Men uanset hvad, så vil der nok altid være kvinder, der vil få illegale og måske også farlige aborter i et samfund, hvor abort ikke er tilladt. Det er trist. Ingen ønsker, at kvinder skal udsættes for fare hverken ved legale eller illegale aborter.
Men det kan bare ikke være det, der afgør, om abort skal være tilladt eller ej. Hvis fosteret er et værdifuldt menneske, så skal det selvfølgelig være ulovligt at slå det ihjel, ligesom det er forbudt at slå alle andre mennesker ihjel. Hvordan kan der være noget galt med en lov, der forbyder og gør det potentielt farligt for det ene menneske at slå det andet menneske ihjel?
Kvinder, der opsøger farlige illegale aborter, er ikke koldblodige mordere, men det ændrer dog ikke ved, at den abort, de opsøger, slår et menneske ihjel, et menneske som har krav på statens beskyttelse
Man kan ikke lovliggøre drab på en bestemt gruppe mennesker for at tilgodese en anden gruppe menneskers velbefindende.
Andre grunde
"Du er på en fertilitetsklinik, hvor der er udbrudt brand. Alt står i flammer, og du har kun få øjeblikke at handle i. I et hjørne står en beholder med 100 frosne befrugtede æg, men i det andet hjørne står en femårig pige og skriger. Du kan kun nå at redde enten beholderen eller pigen. Hvad vælger du? Den femårige eller de 100 befrugtede æg?"
Det korte svar er, at langt de fleste af os ville redde pigen. Men det betyder ikke, at et femårigt barn er et mere værdifuldt menneske end de 100 frosne embryoer.
Den helt indlysende grund til at redde pigen er, at hun ville lide en pinefuld og rædselsvækkende død, hvis hun blev efterladt i flammerne. Det er ikke, fordi evnen til at føle smerte gør et femårigt barn til et mere værdifuldt menneske end hver enkelt af de 100 embryoer, der ikke kan føle smerte endnu. Men det har en helt indlysende betydning for, hvordan man prioriterer, når man ikke har mulighed for at redde dem alle.
Det kan en anden vinkel på historien beskrive: Forestil dig et hospital, der står i flammer. Brandvæsnet er tilkaldt, og nu står en brandmand på intensiv afdeling i den situation, at han skal vælge. Han har mulighed for enten at redde en rædselsslagen sygeplejerske, der er fanget i et baglokale, eller en liggende patient i koma. Hvis brandmanden vælger at redde sygeplejersken, er det jo ikke, fordi han mener, at raske mennesker er mere værdifulde end syge. Brandmanden kan ikke redde dem begge og må vælge ud fra nogle andre parametre – f.eks. at sygeplejersken til forskel fra den bevidstløse, vil lide en pinefuld død. Det kunne også være, at hans skøn gik på, hvem han har størst chance for at redde levende ud af dette mareridt.
At vælge ‘ikke at redde’ de 100 nedfrosne embryoer er derfor ikke et argument for, at de er mindre værdifulde mennesker, og at man har ret til at slå dem ihjel.
"Hvis du er imod abort, så lad dog være med at få en. Hvad jeg vælger, kommer ikke dig ved!"
Der er mange, der ikke forstår, hvordan man kan ønske at forbyde abort. De opfatter det som manglende respekt for andre menneskers valgfrihed og et upassende forsøg på at stoppe ens egen personlige moral ned i halsen på alle andre.
Der er en enorm kommunikationsbarriere, når man prøver at forklare, hvad der er på spil for en; at man faktisk mener det, når man siger, at man betragter fosteret som et fuldgyldigt, værdifuldt menneske – ikke i en eller anden diffus, religiøs forstand, men konkret i biologisk og filosofisk forstand.
Men det er i virkeligheden ret basalt.
Vi har allerede en lovgivning, der begrænser vores frihed. Mine rettigheder standser der, hvor de krænker en andens rettigheder. Ingen kunne drømme om at sige: “Hvis du er imod børnemishandling, så lad være at slå dit barn, men hvad jeg vælger, kommer ikke dig ved.” Jo! Det kommer os alle ved, hvis nogen vælger at tæve sit toårige barn. Derfor er det forbudt ved lov – heldigvis!
Og når nu man har den holdning, at et 8 uger gammelt foster har samme menneskeværd og basale rettigheder som en toårig (hvor skørt det så end måtte lyde for andre), så må den logiske konsekvens være, at man arbejder for et samfund, der beskytter dette fosters rettigheder ved at begrænse “din og min frihed” til at få en abort.
Modstand imod abort handler ikke om personlig præference, men om rigtigt og forkert. Du må gerne være uenig, men hvis ikke vi forsøger at forstå hinandens ståsted og ræsonnement uafhængigt af vores eget, kommer vi aldrig tættere på en konstruktiv dialog.
"Hvis en 16 årig pige bliver voldtaget og gjort gravid imod sin vilje og bare vil hade 9 måneders graviditet og en fødsel af et barn, hun aldrig ønskede, hvad så?"
Man bliver helt kold inden i ved at tænke på en sådan situation. Men vi ved, at det sker.
Det, man under alle omstændigheder kan være enige om, er, at en sådan ung pige har brug for massiv hjælp og akut støtte. Hun er blevet svigtet på så mange planer. Ingen kvinde skal udsættes for voldtægt. Når det utænkelige alligevel sker, så er der brug for, at vi som samfund stiller med alt, hvad vi overhovedet kan for at hjælpe hende. Hun skal trygt kunne anmelde overgrebet, blive troet på og taget hånd om. Det trænger til et langt større fokus. Der er brug for effektiv retsforfølgelse af gerningsmanden, forebyggende tiltag i samfundet, træning af betjente osv.
I den situation, hvor den unge kvinde bliver gravid, er overgrebet tilført endnu en barsk dimension. Nu skal hun ikke bare forholde sig til selve overgrebet, men også til et nyt liv, der vokser i maven. Hun står nu med tre svære valgmuligheder:
Vælger hun at beholde barnet, skal hun forholde sig til et barn, hvis far er en voldsmand, hun kun ønsker at glemme.
Vælger hun abort, tvinges hun til at afslutte et liv, som hun selv er mor til og måske allerede har en tilknytning til.
Vælger hun bortadoption, skal hun gennemgå graviditet, fødsel og adskillelse.
Det er tre svære valgmuligheder, som voldsmanden har tvunget hende ud i. Der findes ikke nogen nem løsning, der kan omgøre det, der er sket.
Mange tænker, at det er helt indlysende og retfærdigt, at en kvinde i denne situation skal have adgang til abort. Denne holdning udspringer af dyb sympati, og denne sympati kan man kun dele.
Men der er også noget andet på spil. Det kan et eksempel måske vise. Hvad nu, hvis denne unge pige først opdager graviditeten i ottende måned (det sker)? Pigens situation er den samme, hun er blevet mor imod sin vilje, og hun står i de samme svære overvejelser omkring det barn, der er på vej. Men ville en abort være en omsorgsfuld og retfærdig løsning i denne situation? Kan man slå et otte måneder gammelt foster ihjel, fordi det er blevet til ved en voldtægt? Nej. Vi ville i stedet begynde at lede efter andre måder at hjælpe denne kvinde på, så hun kan komme så godt som overhovedet muligt videre fra det traumatiske overgreb, hun har været udsat for. Vi kan ikke slå den lille ihjel, fordi det er et lille menneske! At et menneske er blevet til ved en voldtægt, giver os ikke ret til at slå dette menneske ihjel.
Voldtægt er en modbydelig, krænkende og voldelig handling overfor en uskyldig person, kvinden. Men denne dybt problematiske situation skal vi ikke forsøge at rette op på ved at udføre en ny voldelig handling over for en anden uskyldig person, nemlig den ufødte.
"Hvorfor bruger I ikke i stedet jeres energi på at forbedre livskvaliteten for de medlemmer af samfundet, der er blevet til? Bliv besøgsven i fængslerne eller meld jer som spejderledere, men lad være med at pådutte allerede emotionelt udsatte mennesker jeres holdninger i blind tro på, at verden bliver et bedre sted, hvis der bare er flere mennesker i den."
En meget reel frustration! Der er så mange børn i det danske samfund, der mangler omsorg og støtte. Det er et stort fælles ansvar, og der er nok at tage fat på. Faktisk afslører dette mere end noget andet, at ‘fri abort’ ikke har fungeret som denne ‘ønskebarns-garanti’, som den blev lanceret som.
Men der er noget andet på spil her. I et retssamfund løser man ikke sociale problemer ved at ‘fjerne’ de mennesker, der skaber problemerne. Det er sådan noget, man hører om fra diktaturstater – men ikke noget et civiliseret samfund kan acceptere.
I Retten til Liv har vi det helt grundlæggende standpunkt, at man er et værdifuldt menneske helt fra starten, og at det ufødte menneske derfor har krav på den samme respekt og beskyttelse, som det fødte barn.
Den vigtige opgave at forbedre livskvaliteten for en gruppe udsatte medmennesker kan aldrig erstatte kampen imod overgreb begået imod en anden gruppe udsatte medmennesker.
For os er målet ikke, at vi bliver flere i denne verden, men at alle de mennesker, der allerede er her, bliver beskyttet imod vold!
"Lad være med at presse jeres religiøse holdninger ned over andre."
Der er mange organisationer imod abort, der er kristne, men der er også rigtig mange, der ikke er.
Det langt de fleste abortmodstandere på tværs af religiøse og kulturelle forskelligheder deler, er det værdigrundlag, at alle mennesker er lige og har samme krav på beskyttelse, at mine rettigheder begrænses, når de krænker et andet menneskes rettigheder, og at jeg har forpligtelser, som rækker ud over mig selv.
Argumenterne for, at et foster er et ligeværdigt medlem af den menneskelige familie og har samme ret til at blive beskyttet imod vold, som alle andre, er ikke religiøse, men rationelle.
Hvad er dit værdigrundlag?